Onveilige hechting kan grote gevolgen hebben, die soms levenslang kunnen doorwerken. Insociale omgevingen (school werk) ontstaan vaak ongewenste en soms elfs onveilige situatie die het kind (de volwassene) belemmeren. Het herkennen van deze situatie kan daarbij veel leed voorkomen. Teamlid en deskundige Lukretia Bressers noemt de kenmerken op en laat preventieve oplossingen zien.
Kenmerken van onveilige hechting
Onderzoek (Schore;1994; 2008) heeft aangetoond dat kinderen die opgroeien met gebrekkige emotionele veiligheid letterlijk andere hersenen ontwikkelen. Met name het deel wat wordt geassocieerd met het vermogen tot aangaan van intieme en sociale relaties, vertoont minder synaptisering (minder verbindingen). Zie ook Horeweg, A. (2018). De traumasensitieve school. Een onveilige hechting voorspelt incompetentie in omgang met leeftijdgenoten, overmatige afhankelijkheid van de leerkracht (of juist een overmatige onafhankelijkheid) en minder zelfvertrouwen op de kleuterleeftijd. Ook is er soms sprake van meer impulsief gedrag of juist een grotere passiviteit, antisociale neigingen en depressie. Verder is er kans op ontstaan van schoolfobie (niet naar school willen en daar zelfs ziek van worden), gedragsstoornissen, of suïcidepogingen. Kortom: een veilige hechting is nodig voor een gezonde psychische en lichamelijke ontwikkeling.