— Raoul Postel —
Resultaten onderzoek 'Gehoord Worden' +200 respondenten
Meer dan 200 ouders en zorg- en onderwijsprofessionals namen deel aan ons onderzoek naar de problemen die er zijn, als kinderen niet gehoord worden. De resultaten waren nog heftiger dan we al vermoedden:
Zeker de helft van de zorgintensieve kinderen lopen meer dan 3x per week vast in hun emoties. Daardoor
- komen ze niet tot leren
- zitten ze niet lekker in hun vel
- krijgen ze niet de begeleiding die ze nodig hebben.
PER DOELGROEP
Onderzoek onder 84 ouders over hun kind:
- 45% loopt meer dan 3x per week vast in emoties, waardoor het niet tot leren komt en 34% loopt daardoor vast in de sociale omgang (bijv. het maken van vriendjes)
- 72% van de kinderen voelt zich niet begrepen en 52% zit daardoor niet lekker in zijn vel.
- 48% van de kinderen krijgt niet de doelgerichte passende begeleiding die nodig is.
- Onmacht, depressie, gefrustreerd, boos of verdrietig zijn de meest voorkomende gevolgen als een kind niet kan uiten wat er in hem omgaat
- 82% van de respondenten zegt open te staan om de Vertelknuffel te testen
Onderzoek onder 69 professionals over hun leerlingen/cliënten:
- 59% van de kinderen loopt meer dan 3x per week vast in emoties, kan zich niet uiten of raakt overprikkeld in de klas. Dit komt het meeste voor tijdens overgangen naar andere situaties, een spannende gebeurtenis, tijdens de les of op het schoolplein.
- 84% van deze groep komt daardoor niet tot leren of loopt vast in de sociale omgang (bijv. het maken van vriendjes).
- 57% verstoord de klas of het groepsproces
- 92% zit niet lekker in zijn vel waarvan 79% van de kinderen zich niet begrepen voelt
- 67% kan zijn eigen emoties niet benoemen
- 43% van de kinderen krijgt niet de doelgerichte passende begeleiding die nodig is
- Onmacht, depressie, gefrustreerd, boos of verdrietig zijn de meest voorkomende gevolgen als een kind niet kan uiten wat er in hem omgaat
- 77% van de respondenten zegt open te staan om de Vertelknuffel te testen
Onderzoek onder 48 belangstellenden over kind/leerlingen/cliënten in het algemeen:
- 68% komt niet tot leren en 79% loopt vast in de sociale omgang (bijv. het maken van vriendjes)
- 34% verstoort de klas of het groepsproces
- 92% van de kinderen voelt zich niet begrepen en 89% zit daardoor niet lekker in zijn vel.
- 87% kan zijn eigen emoties niet benoemen
- 79% van de kinderen krijgt niet de doelgerichte passende begeleiding die nodig is
- Onmacht, depressie, gefrustreerd, boos of verdrietig zijn de meest voorkomende gevolgen als een kind niet kan uiten wat er in hem omgaat
- 82% van de respondenten zegt open te staan om de Vertelknuffel te testen