Verwachtingen van de testfase door onze Pilot-Partners
Wat verwachten de test-partners vanuit zorg- en onderwijs van de Vertelknuffel?
Dat men enthousiast was over het idee achter de Vertelknuffel, hebben we de afglopen twee jaar ervaren. Voor ons een enorme motivator! Nu de nieuwe Vertelknuffels er zijn, willen we dit enthousiasme graag bevestigen door deze in de dagelijkse praktijk te testen. Wat verwachten onze test-partners ervan...?
Wat onderzoeken we in de testfase?
De testfase heeft als doel te ontdekken of de Vertelknuffel in de praktijk ook echt werkt. We beoordelen hoe de Vertelknuffel invloed heeft op:
1. Het welzijn van het kind
2. De communicatie tussen het kind en begeleider/leerkracht
3. De begeleiding van het kind
4. Hoe vaak de Vertelknuffel gebruikt wordt
5. Verantwoordelijkheid voor de opnames op de Vertelknuffel.
Wat verwachten professionals in onderwijs en zorg ervan?
Als we de Vertelknuffel komen brengen, spreken we door hoe je er goed en verantwoordelijk mee om gaat. Ook vroegen we onze testers ook naar hun verwachtingen. Dit is een greep uit hun reacties:
"Het feit dat de Vertelknuffel beschikbaar is, er gewoon ligt, geeft onze leerlingen het gevoel dat ze altijd, op elk moment en op eigen wijze hun verhaal kunnen vertellen."
"De Vertelknuffel helpt de opening en diepgang van een gesprek met kinderen die wat gesloten zijn, makkelijker maken."
"Een kind met trauma vertelt aan de Vertelknuffel mogelijk eerder en in eigen woorden wat er is voorgevallen. Naast dat dit efficiënter gebruik van gesprekken met de behandelaar oplevert, hoeft het trauma niet meermaals aan diverse instanties te worden verteld."
"De Vertelknuffel is een geduldige uitlaatklep, zonder oordeel, waardoor de eerste emotie eruit is en er ruimte komt voor een constructiever gesprek."
"Hoewel wij geen kinderen behandelen, zijn wij zeer nieuwsgierig naar toepassing binnen psychiatrie bij behandeling van kwetsbare ouderen en cliënten met Alzheimer. Hoe kunnen wij omgaan met opnames? Helpen ze ons? En hoe gaan we dan om met de privacy? Een interessant onderzoek!"
"Wij zien de Vertelknuffel als een neutraal hulpmiddel om interpersoonlijke communicatie tussen het kind en begeleider te bevorderen."
Dit verwacht Joanne Coes-Holland, intern begeleider op basisschool Anne de Vries in Epe, van de inzet van Vertelknuffel SamBuddy:
Marian Rink is ervaren therapeut en begeleidt (pleeg)kinderen met een handycap. Ze wilde direct de Vertelknuffel proberen. Een prachtig gesprekje volgt, waarin het kind het doel van de Vertelknuffel zelf uitlegt....
“We zijn nieuwsgierig naar de waarde van deze innovatie voor onze doelgroep. Daarom willen we de Vertelknuffel SamBuddy testen.” Aldus Wil Verhoeven, manager bij zorgorganisatie Amarant.
"De opening en diepgang van een gesprek met jongeren die wat gesloten zijn, makkelijker maken…"
Dit verwacht Corné van Nispen van Stichting Nora Werkt (De Knuffelfabriek) van de testfase met Vertelknuffel SamBuddy.
Onderwijsorganisaties, zoals Avans en Hogeschool Utrecht testen de Vertelknuffel in hun Zorg- en Onderwijsopleidingen. Studenten kunnen deze nieuwe innovatie dan direct uitproberen tijdens hun studie.
Stichting Speciaal Onderwijs & Expertisecentra (SSOE) is hét expertisecentrum voor onderwijs, ambulante begeleiding en ondersteuning aan kinderen en jongeren met een beperking in de leeftijd van 4 tot 20 jaar. Hier liggen zelfs twee knuffels.