Vertelknuffel SAMbuddy

Vertelknuffel SAMbuddy

Vertelknuffel SAMbuddy met Computable Award

Ervaring en Onderbouwing

Hoe zit het met de privacy van de Vertelknuffel?

— Raoul Postel —

Privacy en de Vertelknuffel… hoe zit dat eigenlijk?

Het gaat hier om kinderverhalen. Die wil je niet jaren later ergens online terughoren. Daar wil je absolute controle over!

Vertellen kinderen hun dilemma’s aan een knuffel?

— Raoul Postel —

Vertellen kinderen hun dilemma’s aan een knuffel, waarbij zij ook nog eens een knopje moeten indrukken en zij alsnog de menselijke aandacht moeten uitstellen?

Een goede vraag die ons ook al lang bezig houdt. Hieronder een aantal ervaringen vanuit testen die we onlangs deden:

5 Robotknuffels voor zorgintensieve kinderen

— Wilma Kaptein —

Het is soms moeilijk om een zorgintensief kind te helpen. Het lukt hen vaak niet om emoties, zoals frustratie, angst of schaamte uit te spreken.  Dit heeft dit vervelende gevolgen...

Wat is een zorgintensief kind en welke problemen komen daarbij kijken?

— Wilma Kaptein —

Het is niet altijd even eenvoudig voor ouders van een zorgintensief kind, om het kind de optimale ondersteuning te bieden. Wat is een zorgintensief kind precies? Welke problemen hebben andere gezinnen met een zorgintensief kind?

4 Manieren waarop een zorgintensief kind beter in zijn vel komt te zitten

— Wilma Kaptein —

Je voelt je ontzettend machteloos als je een zorgintensief kind hebt dat duidelijk ergens mee zit, maar er nog niet over kan of wil praten. Je kind voelt zich ellendig, barst snel uit, speelt niet lekker en pikt te weinig op in de klas....

Verwachtingen van de testfase door onze Pilot-Partners

— Raoul Postel —

Wat verwachten de test-partners vanuit zorg- en onderwijs van de Vertelknuffel?

Dat men enthousiast was over het idee achter de Vertelknuffel, hebben we de afglopen twee jaar ervaren. Voor ons een enorme motivator! Nu de nieuwe Vertelknuffels er zijn, willen we dit enthousiasme graag bevestigen door deze in de dagelijkse praktijk te testen. Wat verwachten onze test-partners ervan...?

Jongeren willen ook gehoord en gezien worden

— Lex —

Zou je denken dat niet gezien en niet gehoord worden enkel speelt bij jonge kinderen? Het kan zeker ook op latere leeftijd een rol spelen. 

Het schoolplein

— Lex Hupe —

Op het schoolplein hing ik er maar een beetje bij. Ik had geen vriendenclubje waar ik bij hoorde. Spelletjes deed ik zo af en toe mee, sporadisch wanneer de kinderen die, net als ik, tussen alle groepjes in vielen elkaar opzochten. Hoe je vrienden moest maken wist ik niet. Hadden ze misschien magische vaardigheden, die ik niet bezat?

Hoe uit jij je emoties?

— Lex Hupe —

Hoe uiten we eigenlijk onze emoties? Dat weet toch iedereen? Als je daar even echt bij stilstaat merk je dat dat niet altijd eenvoudig is. De eerste neiging is om te zeggen dat we ze in woorden uiten. Maar er zijn nog andere manieren.

Vera voelt zich niet gehoord

— Wilma Kaptein —

“Nee!” schudt ze met haar hoofd, de lippen stijf op elkaar, het hoofdje naar de grond gericht. “Ik wil het wel op een briefje schrijven.” Ken je dat, dat je kind iets hoog zit, en het tegelijk soms lastig vindt om het tegen je te zeggen?

Noodzaak?

— Lex Hupe —

Onze vertelknuffel biedt uitkomst wanneer een kind even door een emotionele piek heengaat, en er niemand in de buurt is die daar - op dat moment - voor beschikbaar is...

De knop

— Lex Hupe —

Met de opnameknop kan het kind zelf kiezen hoe het zijn verhaal wil vertellen aan de vertelknuffel: gewoon zo, of met ingedrukte knop. Ervaringen in het werken met de vertelknuffel laten zien, dat kinderen zich zeer bewust zijn dat ze deze keuze hebben. Dat geeft een gevoel van autonomie dat heel waardevol is....

Onderbouwing

Vertellen & Verbinden

Vertellen & Verbinden

— Iris Knoren, Paola de Bruijn & Sofie Hellemons —

Een ontwerponderzoek naar de werking en ethiek van de Vertelknuffel SamBuddy in emotie regulerende dramatherapie voor kinderen van 6 tot met 8 jaar oud.

Knuffelmaatje voor moeilijke emoties

— Yentl Gerrits en Suzan America —

De Vertelknuffel als preventief zorgmiddel: Dramatherapeutische technieken en werkvormen koppelen aan de Vertelknuffel.

Afstudeeronderzoek van Yentl Gerrits en Suzan America, studenten Dramatherapie van de Hogeschool Arnhem & Nijmegen

SAMBuddy doorontwikkelen tot preventiefzorgmiddel, hoe pak je dit aan?  Met dit onderzoek zijn er in totaal drie onderzoeken gedaan naar het effect van SAMBuddy op kinderen. Lees verder over de zeven aanbevelingen die uit dit onderzoek naar voren kwamen...

Resultaten onderzoek 'Gehoord Worden' +200 respondenten

— Raoul Postel —

Meer dan 200 ouders en zorg- en onderwijsprofessionals namen deel aan ons onderzoek naar de problemen die er zijn, als kinderen niet gehoord worden. De resultaten waren nog heftiger dan we al vermoedden:

Een betrouwbare robotvriend voor basisschoolkinderen.

— Drs. Matthijs Smakman —

De resultaten van dit onderzoek hebben aangetoond dat robots het potentieel hebben om betrouwbare interacties met kinderen tot stand te brengen. Verder wordt aangetoond dat kinderen zich op hun gemak voelen bij interactie met een robot die is ontworpen voor comfort en dat sociale robots net zo effectief kunnen zijn in het verminderen van stress bij kinderen als een traditionele klassieke muzieksessie....

Heeft de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen baat bij Sociale Robots?

— Drs. Matthijs Smakman —

Deze studie geeft aan dat de sociale robots die momenteel in het onderwijs worden gebruikt, weinig bedreiging vormen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, volgens leraren die deze robots in hun dagelijks onderwijs hebben toegepast. Kinderen met speciale behoeften lijken gevoeliger voor sociale binding met een robot dan gewone kinderen. Deze sociaal-affectieve band lijkt echter meer positieve effecten te hebben, waardoor ze gemakkelijker contact kunnen maken met hun menselijke leeftijdsgenoten en leraren.

Factoren die hechtingsproblematiek veroorzaken

— Lukretia S. Bressers-Tuinstra —

Welk kind loopt meer risico op onveilige hechting? In deze serie artikelen rondom hechtingsproblematiek gaat ons teamlid Lukretia in op de factoren die hechtingsproblemen kunnen oproepen en verergeren.

Gevolgen van onveilige hechting

— Lukretia S. Bressers-Tuinstra —

Onveilige hechting kan grote gevolgen hebben, die soms levenslang kunnen doorwerken.  Insociale omgevingen (school werk) ontstaan vaak ongewenste en soms elfs onveilige situatie die het kind (de volwassene) belemmeren. Het herkennen van deze situatie kan daarbij veel leed voorkomen. Teamlid en deskundige Lukretia Bressers noemt de kenmerken op en laat preventieve oplossingen zien.

Problemen in de communicatie

— Lukretia S. Bressers-Tuinstra —

Werkt u met kinderen? Spelen kinderen een belangrijke rol in uw leven? Dan kan het voorkomen, dat u één of meer van deze kenmerken zult herkennen. Kinderen die een minder goede start hebben in het leven, missen een goede basis voor de hechting die ze zo nodig hebben. Teamlid en deskundige Lukretia zet verschillende uittingsvormen om een rijtje.

Onveilige hechting

— Lukretia S. Bressers-Tuinstra —

‘Die heeft een slechte jeugd gehad…’ Deze uitspraak hoor je weleens als verklaring voor extreem gedrag dat mensen kunnen vertonen. Waar komt die uitspraak toch vandaan en wat voor waarde zit erin? Of is het gewoon een excuus? 30 Tot 40% van alle kinderen in onveilig gehecht. Teamlid en deskundige op het gebied van hechting Lukretia legt uit.

Waarom knuffels zo belangrijk zijn

— Lukretia S. Bressers-Tuinstra —

Psychologen en pedagogen zijn het erover eens: een knuffel geeft een kind meer zekerheid, biedt troost en helpt bij de ontwikkeling van zelfstandigheid. Uit onderzoek blijkt dat 60 procent van de kinderen in Europa een knuffel heeft. Onderzoek? Jazeker, er is serieus wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het belang van knuffels. Want knuffels bieden (jonge) kinderen veel steun in hun kinderjaren. Teamlid (en ervaringsdeskundige) Lukretia vertelt.