Welke problemen ontstaan bij niet-gehoord-worden?
Help mee om de problematiek van niet-gehoord-worden op tafel te krijgen!
Het lukt kinderen soms niet om zich te uiten op het moment dat dat juist nodig is. We horen veel verhalen over de gevolgen van niet gehoord worden. Samen met zorgprofessionals willen we de problematiek in kaart brengen om er iets aan te doen.
Daarom doen wij dit onderzoek. Doe jij ook mee?
Onderzoek invullen
De vragen invullen kost 1m36s
Wat ouders, onderwijs- en zorgsprofessionals ons vertellen...
Uit de antwoorden van bijna 200 respondenten kunnen we concluderen dat er voortdurend situaties voorkomen waarin kinderen hun verhaal niet kwijt kunnen en dit vaak negatieve gevolgen heeft voor het kind en/of omgeving.
- Driekwart van deze kinderen komt niet tot leren
- Meer dan de helft van hen, zit niet lekker in z'n vel
-
Bijna driekwart krijgt niet de begeleiding die zij nodig hebben om goed te functioneren
Wij gaan ervoor om deze problemen te verminderen door inzet van de Vertelknuffel!
Hieronder een greep uit de reacties:
Ze wordt kennelijk al het hele schooljaar gepest, maar daar komen we nu pas achter.
Dochter heeft moeite om haar gedachten te uiten en dat uit zich dan in flinke boosheid.
Als je in overprikkelstaat bent dan is het grootste probleem dat je bevangen bent door emoties en niet in staat tot praten. Een Vertelknuffel kan helpen om weer tot jezelf te komen. Dan voel je niet dat die ander last heeft van jouw overprikkeling
Een knuffel waar je in kunt knijpen, op kunt uithuilen en even vertellen hoe stom de hele wereld is.
De energie van je ouder kan ook overprikkelend zijn. Als je dan alleen wilt zijn, is met een knuffel fijner. ben je niet echt alleen
Niet genoeg persoonlijke aandacht voor een kind. Tijd, gelegenheid, kennis. Kinderen worden te veel als groep benaderd. Alle kinderen hebben soms persoonlijke aandacht nodig.
Hij heeft op het moment van ontploffen niet de woorden om te zeggen wat er is. Dan moet je hem gewoon even tot rust laten komen.
Oudste dochter (9) leeft zo intens, dat ze eigenlijk onvoorspelbaar is. Dat maakt het voor mij als moeder ontzettend vermoeiend want ik moet er altijd voor haar zijn.
Autisten willen heel graag vertellen , hun eigen verhaal, hun eigen aandeel in iets, Ze hebben meer nabijheid en begeleiding nodig dan gemiddeld.
Kinderen missen soms de tijd om hun hele verhaal kwijt te kunnen. Ze hebben de behoefte aan ruimte (tijd) om dat hele verhaal te vertellen. Zonder onderbreking.
Veel jongeren die rouwverwerking doormaken, zijn lastig te doorgronden.
In de klas bouwt het langzaam op en dan barst de bom. Tijdens het opbouwen, gillen of huilen ze al. Andere kinderen reageren daar ook op. Dat verstoort het groepsproces of de activiteit en daardoor soms gestopt of onderbroken moet worden, omdat je dan weggaat met het kind. Neemt het plezier weg van de rest van de groep of de anderen raken ook overstuur.
Sommige kinderen hebben een overkill aan mensen om zich heen. Een heel team die vanalles over jou en je gezondheid beslist en besluiten nemen over je rug heen. Wie kies je dan om naar jouw verhaal te luisteren.
De Knuffel heeft geen oordeel, waardoor ze toch haar verhaal kwijt kan.
Het gevoel dat ik niet genoeg tijd had. Dat gevoel blijft de hele ochtend spelen. Ik weet dat dat kind het nodig had maar ik kon daar niet aan toe komen. Later kan dat misschien wel, maar dan zit dat kind er nog uren mee. Kinderen kunnen dat niet loslaten. Ze hebben geen uitlaatklep. Even een uitlaatklep is handig.
Eén autistische jongen kon vreselijk boos worden als het niet lukte om zich te uiten.
Ze wil veel vertellen. als daar geen tijd voor is, dan voelt ze zich niet gehoord of afgewezen. Dan pakt ze tijd terwijl het in die situatie niet passend is.
In de maatschappij zijn steeds meer mensen overprikkeld, zowel kinderen als volwassenen. Vaak druk, veel werken, kinderen brengen en halen van kinderen bij BSO. Kinderen missen hun ouders. Kinderen hebben hun eigen beleving van die dag. Op een gegeven moment gaan kinderen dan in de error.
Een knuffel zorgt voor intiem contact. Slimme manier om warm contact te maken met de client en stelt de behandelaar instaat daar hier iets mee te doen. Zo kun je wellicht veel beter zicht krijgen op wat iemand met zware dementie bijvoorbeeld bezighoudt. Of kun je de knuffel inzetten voor eenzaamheid bij clienten.
Mijn zwaar gehandicapte dochter heb ik vorig jaar 3 maanden vanwege Covid niet mogen zien, en toen het uiteindelijk mocht, zat ze achter een perspex plaat en herkende me helemaal niet… en maar liefst 2 x in quarantaine. Dat valt aan gehandicapten echt niet uit te leggen. Met deze knuffel had ik wellicht wat meer kunnen volgen in deze afstandelijke tijd...
Ontploffing of grote huilbui als je je verhaal niet kwijt kan. dan is alles bij elkaar opgestapeld in een emmertje, van de hele dag. Het is dan niet meer rationeel analyseerbaar waar het aan ligt. Het stroomt over. Op het moment zelf is alles teveel.
Ik denk eerder dat het voor ouders en probleem is, dat zij hun kind willen begrijpen en het verhaal horen.
Ook naar ons kan ze niet goed verwoorden hoe ze zich voelt. Naar knuffels doet ze gewoon en praat ze ook makkelijker, Hoeft ze niet na te denken over het gesprek. Eerste zin komt. Daarna denkt ze heel erg na over hoe de volgende zin moet. Dat wil ze graag goed doen.
Ik hoop dat ze via de knuffel op een andere manier duidelijk kan maken wat er is. Omdat ze verstandelijk beperkt is, moet je het heel anders aanpakken om te ontfutselen wat er aan de hand is.
We wisten niet waarom het kind niet praatte en dachten dat het met ontwikkeling te maken had. Daarop gaven we begeleiding. Doordat we uiteindelijk het echte verhaal hoorden tussen het kind en een knuffel, ontdekten we dat er een rouwproces gaande was. Daarop konden we acteren.
Mijn kind heeft stofwisselingsziekte. Veel medische dingen voor z'n kiezen gehad. Dat heeft invloed en kan daardoor heel boos zijn. Je moet het toch op een of andere verwerken? Je wenst hem toe dat hij het kan verwoorden.
Een gevoel van onmacht. Dat je wel ziet dat een kind niet lekker in zijn vel zit en dat je het heel graag wil helpen om dat vervelende gevoel weg te halen / te verlichten. Maar dat het niet lukt omdat je niet volledig de oorzaak kunt achterhalen.
Ze was zo gewend om alledaagse dingen met haar vriend te delen, en dat kon gewoon even niet. Dus het "duiden" van haar gevoel kwam pas naar voren toen ze, in dit geval met haar eigen partner, daar woorden aan kon geven.
Op het moment van overprikkeling zelf, lukt het niet meer om te praten. Als je veel zelfinzicht hebt, kun je de knuffel pakken voordat het teveel wordt. Dat kun je oefenen met je kind.
Het zou mooi zijn als een kind heeft leren benoemen dat er een blokje scheef ligt. Het idee van een vertelknuffel is leuk, maar eerst moet er een time-out moment zijn. Daarna kan het verhaal komen. Veel autisten zijn lang niet allemaal talig.
Vaak ontstaan er thuis / op school situaties. Mensen willen altijd uitleg die ze niet direct kan geven. Als zij dat kan inspreken, rustig en zonder oordeel op de knuffel, dan hoeft ze niet steeds overal (mama, papa, juf, therapie) haar best te doen om alles te vertellen. Dan kan ze zeggen: "hier luister maar." Scheelt veel moeite om opnieuw na te denken om weer het verhaal te vertellen.
Als ze tegen haar knuffels praat, lopen zinnen ook beter. Dan zouden we haar dus sowieso beter begrijpen. En dan vertelt ze niet zo sociaal wenselijk, maar het echte verhaal.
Tijdens het spel haar verhaal vertellen. Dan zit ze helemaal in haar eigen verhaal en wereld en zakt de overprikkeling. Het maakt haar niet uit dat ik haar gesprek met knuffels hoor, omdat ik daar geen oordeel over heb.
Het is denk ik voor kids een heel fijne manier, veiliger manier, om zonder oordeel te horen, hun verhaal kwijt te kunnen.
Op dit moment is er nog geen oplossing gevonden voor het uiten van zijn emoties. Wel de prikkels komen uit zijn emotie. Maar dus niet het uiten ervan.
Mensen zijn onvoorspelbaar voor verstandelijk beperkten. Mensen lezen is lastig. Soms zelfs onveilig. Zij kunnen zich identificeren met een knuffel, vanuit de eenvoud en veiligheid.
Onderzoek laat zien hoe kinderen op een positieve manier reageren op sociale robots. Belangrijk hulpmiddel om met kinderen te werken die problematiek hebben.
Toen die naar de USA geëmigreerde, Nederlandse vrouw dement werd, kon ze alleen nog maar in haar moedertaal praten, haar kinderen spraken alleen maar Amerikaans Engels. En de verpleegsters daar spreken Amerikaans Engels of Hispanic.
Ontwikkeling van SamBuddy
Toekomst van SamBuddy
CREDITS: Hogeschool Utrecht | Dubbelklik op de video voor geluid.
Nieuw prototype ontwerp Siem de Zon
4 Leerlingen van het Melanchton College in Berschenhoek hebben een nieuwe vorm knuffel ontwikkeld: Siem de Zon. Het is nog een prototype, maar er is zeker interesse om de vorm van een zon op te nemen in de collectie....
Artikel: De Vertelknuffel als geduldige vriend
'Klik-magazine', het kenniscentrum verstandelijk gehandicaptenzorg interviewde ons en schreef een integer verhaal over de essentie van de Vertelknuffel.
Yes!Delft Pitch: Een rustig kind...
“Uniek buitenbeentje met een betekenisvolle missie en veelzijdige oplossing” was wat diverse partijen Lex en mij teruggaven, na een geslaagde pitch met 8 andere, super gedreven, sociale startups bij Yes!Delft. Bekijk hier onze pitch:
Vertelknuffel goes International!
De Vertelknuffel is even op reis naar De World Expo in Dubai!
Samen met Nick van Breda vraagt Sambuddy daar aandacht voor het kind dat gehoord wil worden. In gesprek met diverse internationale organisaties merken we ook daar veel interesse in onze Vertelknuffel, die overigens alle talen spreekt.
Lezing in VR op Event van Stichting ICTU
Nick van Breda en Raoul Postel hebben op het Inspiratiefestival van Stichting ICTU, de ict-organisatie van de overheid, een mooie lezing gegeven over de de ontwikkeling van de Vertelknuffel Sambuddy. Deze werd als livestream uitgezonden naar de bezoekers, maar men kon deze lezing ook in Virtual Reality bijwonen. Veel dank aan ICTU voor deze prachtige gelegenheid!
WINNAAR Computable Awards!
Vertelknuffel interview op Radio 1
Nick van Breda (SamBuddy) is door NPO Radio 1 uitgenodigd om te vertellen over de Vertelknuffel....
Een thuis voor laatste prototypes!
Vandaag een Vertelknuffel mogen overhandigen op de basisschool Oscar Romero (RVKO) in Rotterdam Crooswijk. En... de laatste van 10 prototype-knuffels, is bezorgd bij het HU-LAB van de Hogeschool Utrecht....
Pitch bij High Tech NL 'Dragons meet robots, IoT en AI'
Eind januari 2021 hebben we Vertelknuffel SamBuddy gepitched bij Dragons meet Robots, IoT en AI in Eindhoven....
Research Social Robotics
De Vertelknuffel wordt inmiddels ook als effectief onderzoeks-product gebruikt door de onderzoeksgroep Social Robotics van de Hogeschool Utrecht....
Twee knuffels overgedragen aan Zorgorganisatie Schakelring/MijZo, Waalwijk
Vandaag 2 prototype Vertelknuffels overgedragen aan Zorgorganisatie Schakelring/MijZo. Wij zijn heel blij dat zij gaan testen of ook ouderen blij worden van deze knuffel...
Eerste Knuffel overgedragen aan Basischool Anne de Vries, Epe
Vandaag is de eerste Vertelknuffel overgedragen aan Basisschool Anne de Vries in Epe in de persoon van initiatiefneemster Joanne Coes.
10 Pilot-Partners
Om dit prototype te vertalen naar een prachtig product, werken we samen met een tiental Pilot-partners die allemaal een prototype hebben aangeschaft....
Startup & Running met de Knuffelfabriek!
Proud to present de VertelKnuffel SamBuddy voor Onderwijs & Zorg! Naast het doel om kinderen makkelijk hun verhaal te laten doen tijdens emotionele momenten, gaat de productie van de knuffel ook werkgelegenheid verschaffen aan mensen met een verstandelijke beperking bij de Knuffelfabriek!